Op donderdag 30 maart konden we genieten van de eerste Share Your Fascination avond van 2017! Hoewel het weer het toeliet om lekker een terrasje te pakken of iets anders te doen in de buitenlucht, was het de moeite waard om voor de sprekers Maria Wierenga en Margot Verleg binnen te blijven. De avond stond in het teken van de digitale wereld in de vorm van social media, advertising en misinformatie. Het was een avond vol herkenbaarheid en openheid én zette ons flink aan het denken.

Maria zich focuste zich op webshops en deelde haar ervaringen als online marketeer bij Like & Follow. We leerden bijvoorbeeld de term organische zoekresultaten kennen en maakten kennis met de dino. Deze dino is een stuk speelgoed waar kinderen tegen kunnen praten. Deze dino praat ook werkelijk terug en onthoudt wat je hebt gezegd. Het was een duidelijke representatie van wat er allemaal mogelijk is met machine learning. Google weet immers vrij snel wat je lievelingseten is en Spotify schat goed in welke muziek nog meer bij je in de smaak zal vallen. Soms weten apparaten al meer van ons dan wij zelf denken!

 Margot ging in op de betrouwbaarheid van berichten op het internet, bijvoorbeeld op facebook, twitter of op een nieuwspagina. Zij vertelde welke motieven mensen hebben om bijvoorbeeld valse informatie te verspreiden. Wederom leerden we nieuwe termen kennen en sloot haar verhaal goed aan bij Maria’s verhaal door in te haken op de rol van social media bij misinformatie. Er zijn verschillende tools om de betrouwbaarheid van bronnen na te gaan. Margot gaf ons de opdracht om zelf eens aan de slag gaan met enkele foto’s en een video. We toegang hadden tot verschillende tools om de opdracht uit te voeren. Margot ontwikkelt momenteel zelf één tool (Trustthesource) die de functionaliteiten van de bestaande tools combineert.

De discussies waren geladen met ontzag over de mogelijkheden van de digitale wereld, maar het woord creepy viel toch meerdere malen omdat ook duidelijk werd dat de digitale wereld ongewenste gevolgen kan hebben.