Op maandag 18 september werden om 20u de lichten in het Floreshuis gedimd voor alweer het 3e TWG college. Ditmaal werd het college verzorgd door Renger Koning (audio visueel consultant) en had de titel ‘The Power of Music’. Met zijn opvallende, grijze krullen en heldere, enthousiaste blik kwam Renger over als een gemakkelijke spreker. Als oudste zoon van een Gronings boerengezin werd Renger al jong muzikaal geïnspireerd door zijn vader, een fanatiek trompettist. Renger ontwikkelde een brede muzieksmaak, mede dankzij de aanwezigheid van twee orgels en twee piano’s in huis. Ondanks enige twijfel tussen het conservatorium en de kunstacademie, koos Renger er uiteindelijk voor om beeldhouwer te worden. Toch bleef de muziek kriebelen. Na een tijd als beeldhouwer te hebben gewerkt, besloot Renger om toch een overstap te maken naar de muziek. Het werken met een mix van muziekstijlen, melodieën en ritmen is zijn passie, zoals een schilder werkt met de juiste verf-mix. Zo kwam hij terecht in de wereld van reclame muziek.

In zijn studio in de Puddingfabriek werkt hij het liefst alleen, op zoek naar nieuwe geluiden. Toewerken naar het moment, waarop bijvoorbeeld het Metropool orkest zijn muziek speelt, geeft hem echt een kick. Ook het inpassen van teveel tekst in te weinig tijd voor bijvoorbeeld de reclame van Belsimpel vindt hij uitdagend. Renger kent weinig gêne en twijfelt zelden of muziek té gek is: “de reclame moet gewoon effectief zijn”. En dat lijkt deze bescheiden Groninger, met een gezonde dosis lef en spontane ideeën, vrij natuurlijk af te gaan.

Ondanks zijn vele successen in de wereld van reclame muziek, maakte Renger in 2012 de overstap naar de film/documentaire muziek sector. Na zijn primeur met de film Die Welt (2012) maakt Renger tegenwoordig de muziek voor zo’n 5 films per jaar. Zijn talent op het gebied van film muziek werd in 2017 bevestigd met de Buma award; een prijs voor beste film muziek beoordeeld door collega’s in de film sector. Renger is geboeid door de manier waarop muziek mensen kan beïnvloeden, ondanks dat we onszelf niet altijd bewust zijn van wat we allemaal horen gedurende de dag en hoe dat ons beïnvloedt. “Muziek heeft de kracht om emoties en herinneringen op te roepen, omdat muziekmakers ook hard werken om impact op de luisteraar te maken”, is Renger zijn redenatie. Muziek kan werken als een tijdmachine, door je gemakkelijk terug te brengen naar eerdere belevenissen. Het spelen met dat effect van muziek op de toehoorder is waar Renger zijn talent in heeft gevonden. Muziek gebruiken om indirect informatie over te brengen en gedrag te beïnvloeden middels reclames, films en documentaires. Wanneer we reclame muziek herkennen, mooi vinden en begrijpen, is de kans dat we een product kopen 24% hoger dan wanneer we de muziek niet herkennen, mooi vinden en begrijpen. Dat is de impact die Renger maakt door de juiste muziek te creëren per klant. Een mooie quote die hij toont over het effect van muziek op ons leven: “I wish my life had background music, so I could understand what the hell is going on.”

Na de pauze discussieerden we over hoe opgelegde grenzen onze creativiteit kunnen beïnvloeden, wat originaliteit en inspiratie eigenlijk betekenen, en hoe we door gewoontes zoals wandelen, wensenlijstjes en lanterfanten doelgerichter kunt worden. Renger vertelt dat hij meestal ‘gewoon begint’ en op die manier zelf de veroorzaker van zijn inspiratie is, in plaats van dat je inspiratie ‘ergens vandaan haalt’. Al met al was het een inspirerende avond, dankzij de originele, kunstzinnige en enigszins eigenwijze Renger Koning en alle geïnteresseerde aanwezigen.